Ματιά

Ας μην καλλιεργούμε ψευδαισθήσεις στα παιδιά!

Γνωστός συγγραφέας κλήθηκε πρόσφατα σε τάξη του Δημοτικού. Κι ο δάσκαλος, για να προετοιμάσει τα παιδιά, έκανε το εξής: Φωτοτύπησε –ναι, διαβάσατε καλά!– φωτοτύπησε από ένα παραμύθι του περίπου το μισό, το μοίρασε στους […]

Ας μην καλλιεργούμε ψευδαισθήσεις στα παιδιά!

Γνωστός συγγραφέας κλήθηκε πρόσφατα σε τάξη του Δημοτικού. Κι ο δάσκαλος, για να προετοιμάσει τα παιδιά, έκανε το εξής: Φωτοτύπησε –ναι, διαβάσατε καλά!– φωτοτύπησε από ένα παραμύθι του περίπου το μισό, το μοίρασε στους μικρούς μαθητές και τους ζήτησε να το συμπληρώσει ο καθένας όπως νόμιζε, «για να γίνουν κι εκείνοι συγγραφείς»!

Και γεννάται το ερώτημα: Θα τολμούσε ποτέ κάποιος μουσικοδιδάσκαλος να δώσει στα παιδιά το μισό από ένα τραγούδι του Θεοδωράκη ή του Χατζηδάκη, μισή σονάτα του Μπετόβεν ή ένα κομμάτι δημοτικού τραγουδιού και να τα παροτρύνει να το συνεχίσουν κατά την κρίση τους, βεβαιώνοντάς τα ότι έτσι θα γίνουν κι εκείνα μουσικοσυνθέτες; Θα σκεφτόταν ποτέ ένας δάσκαλος «καλλιτεχνικών» να φωτοτυπήσει από κάποιο λεύκωμα με έργα ζωγραφικής τον μισό από έναν πίνακα του Τσαρούχη, του Βασιλείου ή του Πικάσο και να βάλει τους μαθητές του να τον συμπληρώσουν κατά το γούστο τους, λέγοντάς τους ότι μ’ αυτόν τον τρόπο θα γίνουν ζωγράφοι; Θα έδινε ποτέ εκπαιδευτικός σε μαθητές το μισό από ένα ποίημα του Σολωμού, του Καβάφη ή του Ελύτη, για να το συμπληρώσουν όπως έκριναν, για να γίνουν κι εκείνοι ποιητές;

Ας μην καλλιεργούμε ψευδαισθήσεις στα παιδιά, βεβαιώνοντάς τα ότι είναι τόσο εύκολο να γίνει κανείς από τη μια στιγμή στην άλλη «συγγραφέας», ή στο άψε σβήσε μουσικός, ζωγράφος ή ποιητής, “συμπληρώνοντας” ή αντικαθιστώντας κατά την κρίση τους το μισό από το έργο κάποιου άλλου.

Η άσκηση στη γραπτή έκφραση είναι βέβαια απολύτως απαραίτητη στην εκπαιδευτική διαδικασία. Και αυτό «γνωστόν τοις πάσι» ότι γίνεται όταν τα παιδιά γράφουν μια έκθεση, όταν κρατούν ημερολόγιο, όταν δημιουργούν δικά τους κείμενα ή αναδιηγούνται με το δικό τους τρόπο κάτι που διάβασαν. Απολύτως απαραίτητη είναι και η επαφή, η εξοικείωση και η ενασχόληση με όλα τα είδη της Τέχνης. Όμως αυτό απαιτεί πρώτ’ απ’ όλα σεβασμό στα έργα και στους δημιουργούς, όχι ψευδαισθήσεις ως προς την πραγματική καλλιτεχνική δημιουργία, επίτευγμα που προϋποθέτει πολύχρονη κι επίπονη δουλειά, πέρα από το γνήσιο ταλέντο.

Έχω άδικο;

της Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου

Η Λότη Πέτροβις-Ανδρουτσοπούλου είναι συγγραφέας. Δείτε την επίσημη ιστοσελίδα της, κάνοντας κλικ εδώ!

Δείτε τα βιβλία της συγγραφέως που έχουμε παρουσιάσει στη Ματιά, κάνοντας κλικ εδώ!

Σχετικά άρθρα

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Facebook