Αρχική Ματιά
Νέο στη Ματιά
Β  ΕΙΔΑ .:ΤΑΞΙΔΙΑ .:ΣΥΝΤΑΓΕΣ .:ΒΙΒΛΙΑ .:ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ .:ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ .:ΔΙΑΦΟΡΑ .:ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ .:ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ .:ΤΥΧΑΙΑ ΣΕΛΙΔΑ Β 
Β 
Β 
Β 
Μικρά και Μεγάλα... Αρχική Βιβλιοθήκης ...Έκθεση γλυπτικής Γιαννούλη Χαλεπά!
Για να επιστρέψετε στα Μικρά και Μεγάλα κάντε κλικ εδώ! Για να επιστρέψετε στα Διάφορα κάντε κλικ εδώ!
Β 

ΕΚΘΕΣΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗ ΧΑΛΕΠΑ

ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΟΘΗΚΗ
(Άλσος Στρατού – Γουδί)

Του Δημήτρη Χίλιου *

«Κοιμωμένη», (1877)
Γύψινο εκμαγείο του μαρμάρινου ταφικού μνημείου της Σοφίας Αφεντάκη
στο Α΄ Νεκροταφείο της Αθήνας, 77 x 178 x 76 εκ.
Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, Εθνική Γλυπτοθήκη
Β 
Μεγάλη αναδρομική έκθεση γλυπτικής του Γιαννούλη Χαλπά οργάνωσε η Εθνική Πινακοθήκη στο παράρτημά της, την Εθνική Γλυπτοθήκη, στο Άλσος Στρατού.
Η Ελληνική πολιτεία απονέμει την οφειλόμενη τιμή στον σημαντικότερο Έλληνα γλύπτη των νεότερων χρόνων.
Το κοινό έχει την ευκαιρία να θαυμάσει 95 γλυπτά από τα 117 σωζόμενα του καλλιτέχνη, έργα που καλύπτουν τις τρεις περιόδους δημιουργίας του, συνοδευόμενα από 120 σχέδια και αχειακό υλικό που φωτίζει και συμπληρώνει τα γλυπτά.
Έτσι όπως αντιμετωπίζεται συνολικά το έργο του Χαλεπά, αναδεικνύεται ο σύνθετος χαρακτήρας του και φωτίζονται άγνωστες μέχρι τώρα πτυχές της γλυπτικής δημιουργίας του καλλιτέχνη που αποτέλεσε σημείο αναφοράς για τους κατοπινούς δημιουργούς και μια εντελώς ιδιάζουσα περίπτωση που δεν επιτρέπει συγκρίσεις με κανέναν απολύτως από τους ομοτέχνους του.
Ό,τι ακριβώς αποτελεί και ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης για την ελληνική πεζογραφία.
Άλλωστε η πορεία τους στη ζωή και την τέχνη, η διαδρομή και των δυο έχει πολλά κοινά στοιχεία, με το τραγικό να δίνει τον τόνο στην καλλιτεχνική του καθ’ ενός δημιουργία.
Σύχρονοι, σχεδόν συνομήλικοι, νησιώτες κι οι δυο, κατατρέχονται από την ανέχεια, τα οικογενειακά προβλήματα και από την ίδια αφόρητη μοναξιά. Δεν συναντήθηκαν ποτέ. Ένα σύνδρομο αναχωρητισμού κρατά τον καθ’ έναν μακριά από τον κόσμο και τις χαρές του.
Β 
Β 
Ο Γιαννούλης Χαλεπάς, γεννημένος στην Τήνο το 1851, με λαμπρές σπουδές στο Σχολείο των Τεχνών της Αθήνας και την Ακαδημία του Μονάχου, ανήκει στη σπάνια εκείνη κατηγορία των καλλιτεχνών που δεν ξεκινούν τη δημιουργική τους πορεία με πρωτόλεια. Από τα πρώτα του έργα η τέχνη του παρουσιάζει μια πρωτόγνωρη ωριμότητα, γεγονός που καταγράφεται από τα σωζόμενα έργα της πρώϊμης περιόδου του. Η Φιλοστοργία (1875), Ο Σάτυρος που παίζει με τον Έρωτα (1877) και φυσικά η θρυλική Κοιμωμένη (1877).
Στη συνέχεια ο εγκλεισμός στο ψυχιατρείο της Κέρκυρας για 14 χρόνια, έρχεται να ακυρώσει το λαμπρό του ταλέντο. Μετά από τον θάνατο του πατέρα του, η μητέρα του τον φέρνει πίσω στο νησί το 1902, όπου ο γλύπτης ζει απομονωμένος και περιφρονημένος βόσκοντας ζώα και κάνοντας θελήματα. Η μητέρα του έχει συνδέσει την τρέλα με την τέχνη του και ό,τι κάνει του το καταστρέφει. Με το θάνατό της (1916) ο καλλιτέχνης λυτρώνεται.
Από το 1918 έως το 1930 ακολουθεί μια πορεία αφύπνισης στο φως της λογικής και στον κόσμο της τέχνης. Η δεύτερη περίοδος, κατά τους μελετητές, όπου η αγωνιώδης προσπάθειά του αποτυπώνεται στα γλυπτά της περιόδου. Οι επαφές με τον πνευματικό κόσμο της Αθήνας πυκνώνουν, το ενδιαφέρον της πολιτείας αφυπνίζεται. Η Ακαδημία Αθηνών το 1925 οργανώνει έκθεση έργων του Χαλεπά, το 1927 του απονέμει το Αριστείο Γραμμάτων και Τεχνών. Όλα τούτα τόσο λίγο τον συγκινούν, άλλο ένα κοινό σημείο με τον Παπαδιαμάντη.
Το 1930 έρχεται μόνιμα στην Αθήνα. Μέχρι τον θάνατό του (1938) απολαμβάνει τον γενικό θαυμασμό του κόσμου των τεχνών, που όμως ελάχιστα τον αγγίζει καθώς δουλεύει με πάθος, δημιουργεί, προσπαθεί να κερδίσει τον χαμένο χρόνο.
Τούτη τη νέα περίοδο της «μεταλογικής» τα έργα του δεν διαφέρουν από τις προηγούμενες ως προς την θεματολογία, αλλά ως προς την ελευθερία της απόδοσης, τους δρόμους της ερμηνείας τους. Το νεοκλασικό γλυπτό της Κοιμωμένης σ’ αυτό ακριβώς διαφέρει από τα τολμηρά γυμνάσματα της ωριμότητάς του. Στα δεύτερα κλίμακες και ιεραρχίες παραβιάζονται, οι κανόνες καταργούνται, η κοινή λογική παραμερίζεται, το μικρό συγκατοικεί με το μεγάλο. Τα περιθώρια ερμηνείας του θεατή διευρύνονται.
Το έργο του τώρα απελευθερώνεται από όρια και κανόνες Όνειρο και πραγματικότητα, άλλοτε μάρμαρο κι άλλοτε γύψος, σε αρμονία που μοιάζει απολύτως φυσική. Στα έργα αυτά της ωριμότητάς του ο παγανιστικός κόσμος της αρχαιότητας συνυπάρχει αρμονικά με τον χριστιανικό. Η έννοια του χώρου και του χρόνου καταλύεται. Το πλάσιμο ελλειπτικό, τα επίπεδα καθαρά. Συνθέσεις κλειστές, χωρίς εξέχοντα μέλη, αναπτύσσονται γύρω από έναν στέρεο πυρήνα. Τριάντα χρόνια σιωπής και μοναξιάς χρειάστηκαν για να λειτουργήσουν ως το χωνευτήρι που επεξεργάστηκε και γέννησε έναν καινούργιο καλλιτέχνη.
Β 
Β 

Τα γλυπτά στην έκθεση του Γιαννούλη Χαλεπά παρουσιάζονται οργανωμένα σε θεματικές ενότητες που αναδεικνύουν τις ιδιαιτερότητες στην εξέλιξη της τέχνης του καλλιτέχνη πριν και μετά τη μακρά διακοπή της δημιουργίας του λόγω της μακροχρόνιας ασθένειας και των συνθηκών διαβίωσης, αρχικά στην Τήνο και κατόπιν στο ψυχιατρείο της Κέρκυρας, που επέβαλαν στον γλύπτη χρόνια σιωπής.
Τα έργα της έκθεσης προέρχονται από τα Μουσεία της Τήνου, από κληρονόμους του καλλιτέχνη, από ιδιώτες-συλλέκτες και από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης.
Την επιμέλεια της έκθεσης του Γιαννούλη Χαλεπά έχει η καθηγήτρια της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Αλεξάνδρα Βουτυρά με βοηθό την επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης κ. Άρτεμι Ζερβού.
Την γενική εποπτεία και τον συντονισμό είχε η Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης κ. Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, έργο της οποίας είναι η δημιουργία της Γλυπτοθήκης στο Άλσος Στρατού, ως Παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης, που λειτουργεί από το καλοκαίρι του 2004 σε δυο αντικριστά κτίσματα που παλιότερα χρησίμευαν ως βασιλικοί σταύλοι του Ιππικού.
Στο κεντρικό κτήριο της Γλυπτοθήκης αναπτύσσεται η μόνιμη έκθεση (μια καταγραφή της σύγχρονης γλυπτικής), που λειτουργεί παράλληλα με την έκθεση Γιαννούλη Χαλεπά την οποία συνοδεύει πλούσιος κατάλογος με φωτογραφίες όλων των εκθεμάτων και θα λειτουργεί μέχρι τέλος Ιουνίου.

Οι ώρες λειτουργίας της Εθνικής Γλυπτοθήκης είναι:

Δευτέρα: 09.00-15.00 & 18.00-21.00.
Τρίτη: Κλειστά
Τετάρτη: 09.00-15.00 & 18.00-21.00.
Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο: 09.00-15.00.
Κυριακή: 10.00-15.00.

Β 
Β 

Το κείμενο αυτό καθώς και οι φωτογραφίες που το συνοδεύουν είναι του συγγραφέα Δημήτρη Χίλιου και δημοσιεύονται στη Ματιά με την άδειά του, και τον ευχαριστούμε πολύ.

(*) Ο Δημήτρης Χίλιος είναι συγγραφέας και από τις εκδόσεις Πατάκη κυκλοφορούν τα μυθιστορήματά του «Με το σφύριγμα του τραίνου» & «Χάρτινα φιλιά».

Β 
Δημήτρης Χίλιος
Σπετσών 110
T.K. 113-62
210 8812035
210 7235937-8
6972186486

[email protected]
Β 
Β 
Δείτε:
Ταινίες
Βιβλία
Ήξερες ότι...
Ζώα
Φυτά
Μικρά και Μεγάλα
Ανακαλύψεις - Εφευρέσεις
CD Μουσικής
Β 
Δείτε επίσης:
Διακόσμηση του σπιτιού για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Προσφορά αγάπης
Η ιστορία του λαϊκού τραγουδιού
Παράδοση και Ανανέωση στην Βυζαντινή Τέχνη
Αποκριάτικες στολές γρήγορα και εύκολα
Έκθεση γλυπτικής Γιαννούλη Χαλεπά
Ηλεκτρονικό περιοδικό Greek Architects
Συμβουλές, οδηγίες και μυστικά για τον οβελία
Βυζαντινές γυναικείες μορφές
Η Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική
Συντροφιά του Χαμομηλιού
Οι Νύμφες
Περιπλανήσεις ανά την Ελλάδα με τις Αμαλία & Βάσω Κ. Ηλιάδη -
Μέρος Ζ
Προτάσεις βιβλίων για δώρο
«Χωρίς τη μητέρα μου», της Τζόις Κάρολ Όουτς
Επιστολές και κριτική για το συγγραφικό έργο της Αμαλίας και Βάσως Κ. Ηλιάδη
«Λυκόφως», της Στέφενι Μέιερ
Πόσο χριστιανικά είναι τα έθιμα των αποκριών
Βυζαντινές γυναικείες μορφές - εικόνες
Γιάννενα - Ιωάννινα
Ιταλία
Β 
Γνωρίστε τα "Χάρτινα Φιλιά" του Δημήτρη Χίλιου
Β 
Αναζήτηση
Β 
Β 
Β 
Β 
Β 
Up
Β 
Β 
Β 
Επικοινωνία | Όροι Χρήσης | Πλοηγηθείτε | Λάβετε Μέρος | Δημιουργία και Ανάπτυξη ΆΡΚΕΣΙΣ
Β 
Β