Αρχική Ματιά
Νέο στη Ματιά
Β  ΕΙΔΑ .:ΤΑΞΙΔΙΑ .:ΣΥΝΤΑΓΕΣ .:ΒΙΒΛΙΑ .:ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ .:ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ .:ΔΙΑΦΟΡΑ .:ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ .:ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ .:ΤΥΧΑΙΑ ΣΕΛΙΔΑ Β 
Β 
Β 
Β 
Άρθρα - Μελέτες... Αρχική Βιβλιοθήκης ...Τσεχία – Εντυπώσεις από εκπαιδευτικό σύστημα!
Για να επιστρέψετε στo Άρθρα - Μελέτες κάντε κλικ εδώ! Για να επιστρέψετε στο Έγραψαν κάντε κλικ εδώ!
Β 

Τσεχία – Εντυπώσεις από εκπαιδευτικό σύστημα

Β 
Ατομική έκθεση της Αμαλίας Κ. Ηλιάδη, φιλολόγου-ιστορικού.
Β 

Ειδικό Τμήμα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Διεύθυνσης Δ. Ε. Νομού Τρικάλων
Στο πλαίσιο του προγράμματος Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci / Κινητικότητα LLP-LDV/VETRO 2007/EL/205
Συμμετοχή 40 Εκπαιδευτικών
Πράγα / Τσεχία από 27 Σεπτεμβρίου 2008 έως 3 Οκτωβρίου 2008

Β 

Στην ακόλουθη ατομική μου έκθεση περιλαμβάνεται η καταγραφή της εμπειρίας μου από το παραπάνω πρόγραμμα, όπως διαγράφεται σε επίπεδο ατομικό και συλλογικό.

Α) Γενική Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση

Διαπολιτισμική εκπαίδευση είναι, για μένα, για να τοποθετηθώ ποιητικά, ένα ανοιχτό παράθυρο στον κόσμο. Κατ’ αρχήν, άνοιγμα μυαλού και ψυχής, ζωντανή διάνοια, αντιρατσιστική νοοτροπία και σκέψη. Και για να τοποθετηθώ και επιστημονικά, διαπολιτισμική εκπαίδευση είναι η τυπική μα κυρίως η άτυπη μορφή κατάρτισης, μάθησης και εκπαίδευσης που προσφέρει στον ενήλικα σφαιρική θεώρηση της πολύπτυχης λειτουργίας μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας.

Αποκτώντας τις απαραίτητες εκείνες γνώσεις και δεξιότητες προκειμένου να ανταποκριθώ στις ανάγκες του συγκεκριμένου προγράμματος, οφείλω να λάβω υπόψιν πως η διαπολιτισμική εκπαίδευση ενισχύει τη δυνατότητα κατανόησης και επικοινωνίας ανάμεσα σε μαθητές και μαθήτριες που προέρχονται από διαφορετικούς πολιτισμούς και διαφορετικά κοινωνικοοικονομικά περιβάλλοντα.

Κοινό σημείο αναφοράς είναι η αυξανόμενη ανάγκη συνεχιζόμενης επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών λειτουργών σε νέες παιδαγωγικές μεθόδους ούτως ώστε να είναι σε θέση να απαντήσουν θετικά στις προκλήσεις της σημερινής κοινωνίας.

Οι κοινωνικοπολιτικές θεωρήσεις που αφορούν στη σχέση ταυτότητας και γλώσσας και η σχέση τους με τα εκπαιδευτικά συστήματα όπως π.χ. το ελληνικό που έχει δομηθεί στη λογική της «πολιτιστικής και γλωσσικής ομοιογένειας» αγνοώντας στην πράξη την ύπαρξη αλλόγλωσσων ομάδων, πρέπει να διαφοροποιηθούν πολύ σύντομα για να μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες εκπαιδευτικές ανάγκες των πολύπλοκων σημερινών κοινωνιών.

Οι εμπειρίες που αποκόμισα από τη συμμετοχή μου στο πρόγραμμα είναι εξαιρετικά χρήσιμες και ως ιδέες και ως εφαρμοσμένες πρακτικές.

Ακολουθεί αναλυτική και συγκεκριμένη πληροφόρηση για τον τρόπο με τον οποίο η δράση υλοποιήθηκε:

- Η κατάρτιση οργανώθηκε σε ομάδες.

- Το περιεχόμενο των δραστηριοτήτων υπήρξε ποικίλο: επισκέψεις σε σχολείο, συζήτηση με μαθητές και καθηγητές, ενημέρωση για το εκπαιδευτικό σύστημα της Δημοκρατίας της Τσεχίας, παρακολούθηση μαθήματος, παρατηρήσεις, υποβολή ερωτήσεων, ανταλλαγή ιδεών και απόψεων για την εκπαιδευτική διαδικασία, συζήτηση με αλλοδαπούς μαθητές, επίσκεψη στο Πανεπιστήμιο και λεπτομερειακή ενημέρωση για το χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς και ξενάγηση σε εργαστηριακούς χώρους επιστημονικής έρευνας.

- Πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις σε οργανισμούς, εταίρους (δημόσιο σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και κρατικό πανεπιστήμιο).

- Δημιουργήθηκαν δίκτυα συνεργασίας με τους εταίρους συμμετέχοντες.

- Υπήρξε πρόγραμμα πολιτιστικών δραστηριοτήτων (ξενάγηση - περιδιάβαση στους χώρους τέχνης του σχολείου και του πανεπιστημίου).

Β 

Β) Η εκπαίδευση στην Τσεχία ως σύστημα, ως δομή και ως ουσία χαρακτηρίζεται από τα ακόλουθα βασικά στοιχεία:

- Έμφαση στην επικοινωνιακή - προφορική διάσταση της εκπαίδευσης (αντανάκλαση στο σύστημα εξετάσεων).

- Πρώτιστης, ως το τέλος του Λυκείου, σημασίας μαθήματα αποτελούν οι ξένες γλώσσες (Αγγλικά – Γερμανικά - Γαλλικά).

- Έλλειψη εφημεριών.

- Έλλειψη υποχρεωτικών βιβλίων ύλης.

- Συνομολογία σχολικού συμβολαίου (κατά το κοινωνικό συμβόλαιο).

- Μαθητοκεντρική διδασκαλία -> Στόχευση στην εξάσκηση της κριτικής και συνθετικής ικανότητας των μαθητών.

- Έμφαση στην εικαστική παιδεία (σχολείο: χώρος ανάπτυξης της φαντασίας και της ολόπλευρης προσωπικότητας).

- Έμφαση στην φυσική αγωγή-> Σωματική άσκηση-> Αρμονική ανάπτυξη σώματος και πνεύματος.

- Ύπαρξη ελεύθερου χρόνου τα απογεύματα (ενασχόληση με hobbies: μουσικά όργανα, ποδόσφαιρο, ξένες γλώσσες, ζωγραφική, συζητήσεις με φίλους-παρέες, βόλτες στην πόλη, ομαλή κοινωνικοποίηση-> ένταξη σε ομάδες-> εκδρομές, εκδηλώσεις, επισκέψεις σε χώρους τέχνης, αθλητικές δραστηριότητες).

- Γνώσεις για αρχαία Ελλάδα από Ιστορία, Γεωγραφία-> ταξίδια-> γνωριμία με τη νέα Ελλάδα.

- Ξένοι μαθητές - οικονομικοί μετανάστες στην Τσεχία: Έλλειψη ξενοφοβίας και ρατσισμού στο Γυμνάσιο λόγω ωριμότητας και εξυπνάδας (αιτιολόγηση μαθητή)-> διάσταση δημοτικού-γυμνασίου/Λυκείου/Grammar School-> διαφορές. Ύπαρξη φαινομένου bulling στο δημοτικό σχολείο.

Διάγραμμα - Περιγραφή Τσέχικου Σχολικού Συστήματος

Κρατικά Σχολεία

Β 
Ηλικία
Έτη
Τύπος Σχολείου
0-3
1-3
Ολοήμερο Νηπιαγωγείο
3-6
3-6
Νηπιαγωγείο
6-11
1-5
Δημοτικό Σχολείο, 1ο επίπεδο
11-15
6-9
1-4
Δημοτικό Σχολείο, 2ο επίπεδο
οκτώ χρόνια Γυμνάσιο-Λύκειο, χαμηλότερο επίπεδο
13-15
1-2
έξι χρόνια Γυμνάσιο-Λύκειο, χαμηλότερο επίπεδο
15-18
1-3
Επαγγελματικά Σχολεία
18-20
4-5
«
15-19
1-4
τέσσερα χρόνια μέση εκπαίδευση-Γυμνάσιο
τέσσερα χρόνια Γενικό Λύκειο
τέσσερα χρόνια Τεχνικό Λύκειο
τέσσερα χρόνια Οικονομικό Λύκειο
τέσσερα χρόνια Σχολείο Νηπιαγωγών.
19-?
1-3
1-5
1-6
Πανεπιστήμια & Κολλέγια
«
«
0-100
Σχολή Γλωσσών
Β 
Β 

Ιδιωτικά Σχολεία

Κανόνες του Γενικού Λυκείου στην Τσεχία

(Επιλογή των σημαντικότερων αρχών που το διέπουν)

Απουσίες μαθητών

Κάθε απουσία πρέπει να επιβεβαιώνεται και να δικαιολογείται με γράμμα του γονέα ή με αποδεικτικό γιατρού, και να γίνεται μέσα στο χρονικό διάστημα τριών ημερών.
Η επίσκεψη στο γιατρό πρέπει να γίνεται το απόγευμα, αν είναι δυνατό.
Η φυγή από το σχολείο κατά τη διάρκεια των μαθημάτων πρέπει να εγκριθεί από τον υπεύθυνο καθηγητή.
Η απουσία περισσοτέρων των δύο ημερών (οικογενειακές διακοπές, αθλητικές δραστηριότητες...) πρέπει να εγκριθεί από τον υπεύθυνο των καθηγητών.

Συμπεριφορά

Αν η καθυστερημένη προσέλευση στο σχολείο δεν μπορεί να δικαιολογηθεί, οι μαθητές τιμωρούνται με επίπληξη ή σχολική δουλειά.
Δεν επιτρέπεται να ενοχλούν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων (φαγητό, κινητά τηλέφωνα, κ.λ.π.).
Οι μαθητές επιτρέπεται να ανακοινώνουν τις απόψεις τους με ευγενικό τρόπο και υποτίθεται ότι πρέπει να φέρονται ευγενικά στους συμμαθητές και τους καθηγητές τους.
Χαιρετούν τους καθηγητές με το να σηκώνονται από τις θέσεις τους πριν από την αρχή του μαθήματος.
Σέβονται την προσωπικότητα, τις κοινωνικές και φυλετικές διαφορές των συμμαθητών τους.
Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να ενοχλεί τον άλλο με (θόρυβο, μυρουδιά, σωματικό τρόπο δηλαδή εξάσκηση βίας κ.λ.π.).
Δεν επιτρέπεται στους μαθητές να αντιγράφουν από το διαδίκτυο τις εργασίες άλλων προσώπων, εκτός αν μνημονεύουν τα πρόσωπα αυτά. Διότι σε διαφορετική περίπτωση θεωρείται ότι ο μαθητής «έκλεψε» και μπορεί να πάρει αποβολή.
Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να καπνίζουν, να καταναλώνουν αλκοόλ, να κάνουν χρήση ναρκωτικών μέσα στα σχολικά κτίρια. Οι ίδιοι κανόνες ισχύουν και για ταξίδια, εκδρομές και σεμινάρια.

Κατάταξη μαθητών σε επίπεδα

Κάθε μαθητής πρέπει να καταταχθεί μέσα από γραπτές και προφορικές δοκιμασίες κατά τη διάρκεια μιας περιόδου.
Διαφορετικά αντικείμενα έχουν και διαφορετικά κριτήρια κατάταξης.
Π.χ. Ξένες γλώσσες: 5 γραπτά τεστ + 2 προφορικές εξετάσεις
Μαθηματικά: 1 προφορική + 5 γραπτές εξετάσεις.
Οι γραπτές δοκιμασίες πρέπει να σχεδιάζονται και να ανακοινώνονται, και μόνο ένα μεγάλο διαγώνισμα την ημέρα επιτρέπεται.
Φυσική, Βιολογία, Χημεία : 1 προφορική + 2 γραπτές δοκιμασίες
Οι βαθμοί πρέπει να ανακοινώνονται μέσα σε δύο εβδομάδες από το πέρας των εξετάσεων.
Οι προφορικές εξετάσεις λαμβάνουν χώρα μέσα στην τάξη, οι βαθμοί πρέπει να κατατεθούν αμέσως και να συνοδεύονται από σχολιασμό για την επίδοση και την εν γένει συμπεριφορά του μαθητή.
Αν ενός μαθητού του υπολείπεται παραπάνω από 25% της πρέπουσας βαθμολογίας, ο καθηγητής μπορεί να του θέσει μία επιπλέον εξέταση.
Βαθμοί περιόδου-τριμήνου: αν οι μαθητές δεν είναι ικανοποιημένοι από την κατάταξή τους μπορούν να διαμαρτυρηθούν επίσημα, δηλαδή να υποβάλλουν ένσταση (μέσα σε 3 εργάσιμες ημέρες μετά από την επίδοση των βαθμών). Και ο υπεύθυνος των καθηγητών μπορεί να τους επιτρέψει να εξεταστούν σε νέο τεστ υπό την παρουσία δύο επιπλέον καθηγητών.

Β 

Γ) Θετικά - αρνητικά εκπαιδευτικού Συστήματος Τσεχίας:

Επικοινωνία δασκάλου-μαθητή-> αρμονική συνεργασία-> βοήθεια ψυχική και συναισθηματική.

Πολλή δουλειά-> εργασίες (προτίμηση μαθητών στις προφορικές εξετάσεις σε σχέση με τις γραπτές)-> γιατί, κατά την αιτιολόγηση μαθήτριας αποκαλύπτουν πιο άμεσα την προσωπικότητα του μαθητή απ’ ό,τι οι γραπτές).
Διαφορές με το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα: πολλές και ουσιαστικές ως προς τη μέθοδο, τους τρόπους διδασκαλίας και την ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας: άρνηση απομνημόνευσης και έμφαση στην κριτική προσέγγιση και ανάλυση.
Τσεχία =/= Ελλάδα : πανελλαδικές εξετάσεις.

Β 

Η εμπειρία που αποκτήθηκε από τους συμμετέχοντες υπήρξε πραγματικά πολύτιμη. Η διάδοση των αποτελεσμάτων και των καλών πρακτικών παρά τα τυχόν προβλήματα και τις δυσκολίες που, ενδεχομένως, να υπήρξαν για ορισμένους αποτελεί τον κανόνα στο μεγαλύτερο αριθμό των συμμετεχόντων, κατά την προσωπική μου κρίση. Εξάλλου, οι λύσεις που εφαρμόστηκαν κατά περίσταση συναρτώνται στενά με τα θετικά αποτελέσματα για τους συμμετέχοντες. Έτσι, επετεύχθη βελτίωση των δεξιοτήτων τους σε πολλά πεδία:

- επαγγελματικών δεξιοτήτων,

- γλωσσικών,

- συμπεριφοράς,

- διαπολιτιστικών

- προσαρμογής (επίλυση προβλημάτων, ομαδική εργασία....)

Β 

Επίσης ισχύει:

- η προώθηση της κοινωνικής ενσωμάτωσης από το Τσεχικό Εκπαιδευτικό Σύστημα (μειονεκτούντες νέοι άνθρωποι, γόνοι οικονομικών μεταναστών)

- αύξηση της γνώσης διαφορετικών συστημάτων κατάρτισης,

- μεταφορά καλών πρακτικών στην παροχή υπηρεσιών κατάρτισης και εκπαίδευσης

Β 

Αποτελέσματα / οφέλη:

- ενδυνάμωση της διακρατικής ικανότητας των δημόσιων οργανισμών

- βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και εκπαίδευσης

Β 
Β 
Αμαλία Κ. Ηλιάδη
Β 
Το παραπάνω κείμενο είναι της, Φιλολόγου και Ιστορικού (ΜΑ Βυζαντινής Ιστορίας), Αμαλίας Κ. Ηλιάδη. Δημοσιεύεται στην Ματιά με την άδεια της συγγραφέως, την οποία και ευχαριστούμε θερμά.
Για να μάθετε για την Αμαλία Κ. Ηλιάδη κάντε κλικ εδώ.
Β 
Β 
Β 
Δείτε:
Ποίηση
Νανουρίσματα
Πεζά
Μύθοι
Τραγούδια
Άρθρα - Μελέτες
Β 
Δείτε επίσης:
Μια βόλτα στο «σύγχρονο εικονικό μουσείο»
Οι πρώτες κινηματογραφικές λήψεις στην Ελλάδα
Made in Greece
Αυγά με λιγότερη χοληστερίνη και κοτόπουλα με φυτοάρωμα
Αλλαγή του κλίματος. Τι αντίκτυπο έχει στην αλιεία;
Ροδόπη - Καταλονία
Δυτική Μακεδονία
Κρίσεις - απόψεις για τα καινούρια βιβλία στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Ελληνική παραδοσιακή φορεσιά
Γαλλιηνός
Θάνος Βλέκας
Ιερές Μονές στο νησάκι Ιωαννίνων
Αυτή η πόλη...
Σχέδια δειγματικής - ενδεικτικής διδασκαλίας
Τσεχία - Εντυπώσεις από εκπαιδευτικό σύστημα
Οικογένεια Στεφανόπουλων
Ανάργυρος Ρ. Κατραντζής Φαϊδαλής
Έφεδροι μικρασιάτες εθελοντές στο πλευρό της Ελλάδας
Προβλήματα και «λύσεις» κατά την Εκπαιδευτική Διαδικασία
Τα ορφανοτροφεία της Κωνσταντινούπολης
Ασφάλεια στο διαδίκτυο
Β 
Β 
Αναζήτηση
Β 
Β 
Β 
Β 
Up
Β 
Β 
Β 
Επικοινωνία | Όροι Χρήσης | Πλοηγηθείτε | Λάβετε Μέρος | Δημιουργία και Ανάπτυξη ΆΡΚΕΣΙΣ
Β 
Β