Με μια Ματιά
Η Κυριακή της Απόκρεω σηματοδοτεί την έναρξη μιας περιόδου ενδοσκόπησης και πνευματικής προετοιμασίας για τη Μεγάλη Σαρακοστή, καλώντας τους πιστούς σε μετάνοια και αγάπη.
Η σημασία της Κυριακής της Απόκρεω: Η Κυριακή της Απόκρεω είναι η τρίτη Κυριακή του Τριωδίου και ονομάζεται έτσι διότι σηματοδοτεί την τελευταία ημέρα κατανάλωσης κρέατος πριν από τη νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής. Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας μεταξύ της Κυριακής της Απόκρεω και της Κυριακής της Τυροφάγου, επιτρέπεται η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων, εξ ου και η ονομασία “λευκή νηστεία”.
Η κρίση και η αγάπη του Θεού: Την Κυριακή της Απόκρεω γίνεται αναφορά στη Δευτέρα Παρουσία και την κρίση που θα ακολουθήσει. Η κρίση αυτή θα βασιστεί στην αγάπη προς τον Θεό και τον συνάνθρωπο, με έμφαση στην ανιδιοτελή προσφορά και τη συγχώρεση. Ο Θεός είναι δίκαιος κριτής, αλλά και στοργικός πατέρας, και η κρίση του θα είναι σύμφωνη με τα έργα μας.
Η σύνδεση πίστης και έργων: Η πίστη χωρίς έργα αγάπης είναι νεκρή, σύμφωνα με τον Απόστολο Ιάκωβο. Η ατομική ευσέβεια δεν αρκεί για τη σωτηρία, αλλά πρέπει να συνοδεύεται από έμπρακτη αγάπη και διακονία προς τον συνάνθρωπο. Η γνώση, η εγκράτεια, η ευλάβεια και η νηστεία πρέπει να γίνονται με σκοπό τη διακονία των άλλων και όχι την ατομική προβολή.
Η Κυριακή της Απόκρεω, η Δευτέρα Παρουσία και η έμπρακτη αγάπη συνθέτουν ένα κάλεσμα για αφύπνιση και αλλαγή πορείας, τονίζοντας ότι η αυθεντική πίστη εκφράζεται μέσα από την ανιδιοτελή προσφορά και την αλληλεγγύη.
Δείτε το βίντεο

Η Κυριακή της Αποκρέω καλεί τους πιστούς σε αναστοχασμό και προετοιμασία για τη Μεγάλη Σαρακοστή, με έμφαση στην αγάπη και την ανιδιοτελή προσφορά προς τον πλησίον.
Η Ερμηνεία της Κυριακής της Απόκρεω
Η Κυριακή της Απόκρεω εορτάζεται κάθε χρόνο την τρίτη Κυριακή του Τριωδίου και καλείται έτσι επειδή σηματοδοτεί το τέλος της περιόδου κατά την οποία επιτρέπεται η κατανάλωση κρέατος πριν από τη νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής. Από την Κυριακή της Αποκρέω μέχρι την Κυριακή της Τυροφάγου, οι πιστοί απέχουν από το κρέας, αλλά καταλύουν γαλακτοκομικά προϊόντα. Ο Άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης αναφέρει αυτή την περίοδο ως προκαθαρμένη, προετοιμάζοντας τους πιστούς για τη Μεγάλη Σαρακοστή. Η Κυριακή της Απόκρεω συνδέεται με την ετοιμασία για τη νηστεία, προτρέποντας τους πιστούς να εισέλθουν στην περίοδο της Σαρακοστής με καθαρή καρδιά και πνεύμα.
Η Δευτέρα Παρουσία και η Κρίση
Την Κυριακή της Απόκρεω, η Εκκλησία τιμά τη μνήμη της Δευτέρας Παρουσίας του Κυρίου και της μελλούσης κρίσεως. Οι άγιοι πατέρες θέσπισαν την αναφορά στη Δευτέρα Παρουσία, η οποία θα γίνει σε όλους τους ανθρώπους, ζώντες και νεκρούς, από τον Αδάμ μέχρι τον τελευταίο άνθρωπο. Η κρίση αυτή θα επισφραγίσει το τέλος του φθαρτού κόσμου και θα αποτελέσει προϋπόθεση για την είσοδο στη Βασιλεία του Θεού. Κριτήριο της κρίσης θα είναι η στάση και η συμπεριφορά των ανθρώπων απέναντι στους συνανθρώπους τους, δηλαδή η αγάπη προς τον Θεό και τον άνθρωπο. Η ενθύμηση της φοβερής μελλούσης κρίσεως είναι απαραίτητη, διότι απώτερος σκοπός του πνευματικού αγώνα είναι να βρεθούμε στα δεξιά του Δεσπότη κατά τη μεγάλη κρίση.
Ο Θεός δεν στέλνει τον άνθρωπο ούτε στον παράδεισο ούτε στην κόλαση. Ο άνθρωπος με τις επιλογές του διαλέγει πού θα πάει. Η κόλαση έχει προετοιμαστεί μόνο για τους δαίμονες, αλλά οι άνθρωποι που ξεπερνούν τους δαίμονες στην κακία επιλέγουν την κόλαση.
Αγάπη Ανιδιοτελής και Δικαιοσύνη
Η αγάπη που θα κρίνει ο Θεός είναι η ανιδιοτελής αγάπη, η οποία διαφέρει από την ιδιοτελή αγάπη των ανθρώπων. Δεν πρέπει να ξεχνάμε τη δικαιοσύνη του Θεού, καθώς συχνά εστιάζουμε μόνο στην αγάπη Του. Ο Θεός δεν είναι μόνο στοργικός πατέρας, αλλά και δίκαιος κριτής. Ακόμη και το έλεος του Θεού δεν δίνεται άκριτα. Η αυριανή ευαγγελική περικοπή υπενθυμίζει μια μεγάλη αλήθεια: ενώ το προηγούμενο ευαγγέλιο μιλούσε για την αγαθότητα του Θεού, δεν πρέπει να ξεχνάμε τη δικαιοσύνη Του.
Έργα Αγάπης και η Βασιλεία του Θεού
Ο Ιησούς Χριστός, ο σωτήρας, θα είναι ο κριτής μας. Αυτός που έγινε κατάρα για εμάς πάνω στο σταυρό έχει κάθε δικαίωμα να μας κρίνει αν αφήσαμε ανενεργή τη θυσία Του. Θα κρίνει όλους τους ανθρώπους, χριστιανούς και μη. Βάση της κρίσεως θα είναι η αγάπη, όπως τη θέλει ο Θεός. Ό,τι κάνουμε στους αδελφούς μας, ακόμη και το ελάχιστο, είναι σαν να το κάναμε στον Κύριο. Ο άνθρωπος είναι εικόνα του Θεού, και οτιδήποτε κάνουμε στην εικόνα μεταβαίνει στο πρωτότυπο. Αν δεν συγχωρέσουμε, δεν θα συγχωρεθούμε. Μπορεί να κάνουμε τα πάντα στο όνομα του Χριστού, αλλά αν δεν συγχωρέσουμε, δεν θα συγχωρεθούμε. Η στάση μας απέναντι στους συνανθρώπους μας και απέναντι στον Θεό είναι καθοριστική.
Η Σημασία της Πίστης και των Έργων
Δεν αρκεί να πιστεύουμε με τον δικό μας τρόπο. Πρέπει να πηγαίνουμε στην εκκλησία για να επικοινωνήσουμε με τον Θεό, και όχι για να κρίνουμε τους άλλους. Η κρίση είναι καθολική και παγκόσμια, και ο νόμος της ανθρωπιάς συναντά όλους τους ανθρώπους. Δεν υπάρχουν δικαιολογίες για την αδιαφορία απέναντι στην πείνα, τη δίψα, τη γύμνια, την αρρώστια και τη φυλακή. Η ατομική ευσέβεια δεν μπορεί να εξασφαλίσει θέση στη βασιλεία του Θεού αν δεν γίνει πρώτα εκκλησιαστική, αν δεν συνοδεύεται από τα έργα και τη διδασκαλία του Χριστού.
Οι μεγαλύτερες αρετές, αν μείνουν ατομικές, είναι μετοχές χωρίς αντίκρισμα ενώπιον του μεγάλου κριτή. Πρέπει να προσευχόμαστε για τους πάντες, ακόμη και για τους εχθρούς μας. Οι αρετές πρέπει να βρουν την πραγμάτωσή τους μέσα στην ανθρώπινη κοινωνία και να καταξιωθούν σε διακονίες. Η γνώση είναι θεία ευλογία όταν υπηρετεί τον συνάνθρωπο. Η εγκράτεια, η ευλάβεια, η νηστεία και η άσκηση πρέπει να γίνονται για τη διακονία των αδελφών μας. Ο Θεός θέλει έλεος και όχι θυσία, αγάπη και όχι θρησκευτικότητα που αποβλέπει στην αυτοπροβολή.
Η Αυτογνωσία και η Αποφυγή της Υποκρισίας
Πρέπει να αποφεύγουμε τη θρησκευτικότητα που οδηγεί στην αυτο-εξάρση και την αυτοπροβολή. Η καλή θρησκευτικότητα είναι όταν συμβουλεύουμε και δείχνουμε τον δρόμο του Θεού με ανιδιοτέλεια. Η πίστη χωρίς τα έργα της αγάπης είναι νεκρή. Δεν σώζεται αυτός που πιστεύει όπως θέλει, αλλά αυτός που πιστεύει ορθά. Η αγάπη του Χριστού συνυπάρχει με την αλήθεια. Ο αγώνας για την καθαρότητα του δόγματος είναι αγώνας για την αγάπη και τη διακονία.
Η Κυριακή της Απόκρεω, η Δευτέρα Παρουσία, η έμπρακτη αγάπη και η αποφυγή της ατομικής προβολής συνθέτουν ένα μήνυμα αφύπνισης, προσκαλώντας τους πιστούς σε ένα ταξίδι μετάνοιας και αγάπης προς τον Θεό και τον συνάνθρωπο.