Με μια Ματιά
Ο πατέρας Παύλος εξετάζει την έννοια της επίσκεψης του Θεού στον άνθρωπο. Αναλύει βιβλικές ιστορίες και θεολογικές έννοιες, όπως η ενσάρκωση του Θεού και η σημασία της μετάνοιας. Επισημαίνει επίσης τη συνεχή πρόσκληση του Θεού προς τον άνθρωπο να ανοίξει την καρδιά του. Η ομιλία τονίζει την αξία του ανθρώπου ως εικόνα του Θεού και την ανάγκη αυτοκριτικής για την πνευματική ανάπτυξη. Τέλος, εξερευνά πώς ο Θεός συνεχίζει να μαρτυρεί την παρουσία του στον κόσμο μέσω των ενεργειών του.
Δείτε το βίντεο

Η Επίσκεψη του Θεού στην Πόλη Ναΐν
Ο Ιησούς Χριστός επισκέφθηκε την πόλη Ναΐν, συνοδευόμενος από τους μαθητές του και πλήθος κόσμου. Στην πύλη της πόλης, συνάντησε μια νεκρώσιμη πομπή, όπου ένας νέος άνδρας, ο μονογενής γιος μιας χήρας, μεταφερόταν για ταφή. Ο Ιησούς, συγκινημένος από τη θλίψη της μητέρας, πλησίασε το φέρετρο και είπε στον νεκρό νέο: “Νεανίσκε, σοι λέγω, εγέρθητι“. Αμέσως, ο νέος σηκώθηκε και άρχισε να μιλάει. Αυτό το θαύμα προκάλεσε δέος και φόβο στον κόσμο, ο οποίος δόξασε τον Θεό, αναγνωρίζοντας ότι ένας μεγάλος προφήτης εμφανίστηκε ανάμεσά τους και ότι ο Θεός επισκέφθηκε τον λαό του. Το γεγονός αυτό θεωρήθηκε ως μια επίσκεψη του Θεού εν προσώπω Ιησού Χριστού.
Η Προφητεία του Βαρούχ και η Επιθυμία του Θεού για Συναναστροφή
Οι ραβίνοι και οι διδάσκαλοι του νόμου διάβαζαν την προφητεία του Βαρούχ, η οποία έλεγε ότι μετά τη δημιουργία του φωτός και του σύμπαντος, ο Θεός “ώφθη επί της γης και της ανθρώποις συν ανεστράφη“. Αυτό υποδηλώνει ότι το πρώτο θέλημα του Θεού είναι να συναναστρέφεται με τους ανθρώπους, τα δημιουργήματά του. Παρά την αμαρτία των πρωτοπλάστων, η επιθυμία του Θεού για επαφή με τον άνθρωπο δεν άλλαξε, αλλά άλλαξε ο τρόπος που θα ακολουθούσε. Η προφητεία αυτή είναι σημαντική γιατί δείχνει την αγάπη του Θεού για τον άνθρωπο και την επιθυμία του να είναι συνεχώς μαζί του.
Η Ενανθρώπιση του Θεού Λόγου
Η ιδέα ότι ο αόρατος και πνευματικός Θεός μπορεί να μεταφερθεί στον χώρο της γης και της ύλης ήταν ακατανόητη. Οι ραβίνοι ερμήνευαν τις εκφράσεις των προφητών αλληγορικά, όπως την έκφραση “έστησαν τα πόδια αυτού επί το όρος των Ελαιών“. Ωστόσο, η ενανθρώπιση του δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριάδος, του Θεού Λόγου, κατέστησε δυνατή την απτή παρουσία του Θεού. Μέσω της ενανθρώπισης, ο Θεός έγινε εγγίζων και ρεαλιστικός, όχι μόνο μεταφορικά. Ο Ζαχαρίας, ο πατέρας του Ιωάννη του Βαπτιστή, δοξάζει τον Θεό για την επίσκεψη και τη λύτρωση που έφερε στον λαό του.
Η Αξία του Ανθρώπου και η Αμοιβαία Έλξη
Η ενανθρώπιση αποκαλύπτει την αξία του ανθρώπου ως εικόνας του Θεού. Ο Θεός, μέσω της ενανθρώπισης, εργάζεται για τη σωτηρία του ανθρώπου, δείχνοντας την αμοιβαία έλξη μεταξύ Θεού και ανθρώπου. Ο Ιερός Χρυσόστομος αναφέρει ότι υπάρχει ένας “έρωτας” μεταξύ Θεού και ανθρώπου, αν και αυτός ο έρωτας παραμένει ακατανόητος. Ο άνθρωπος απομακρύνεται από τον Θεό, αλλά ο Θεός δεν εγκαταλείπει τον άνθρωπο, εκτός αν ο άνθρωπος τον απορρίψει. Η αγάπη του Θεού για τον άνθρωπο είναι σταθερή και αμετάβλητη.
Ο Θεός στον Παράδεισο και η Αποκάλυψη της Παρουσίας Του
Ο Θεός δημιούργησε τον Παράδεισο ως κατοικία για τον άνθρωπο και τον επισκεπτόταν. Στο βιβλίο της Γένεσης αναφέρεται ότι “ήκουσαν της φωνής Κυρίου του Θεού περιπατούντος εν τω Παραδείσω το δειλινόν“. Αυτή η εικόνα δείχνει την οικειότητα και την επιθυμία του Θεού να είναι κοντά στον άνθρωπο. Μετά την αμαρτία, οι πρωτόπλαστοι ενοχλούνται από την επίσκεψη του Θεού, καθώς η αμαρτία δημιουργεί εμπόδια στην επικοινωνία με τον Θεό. Ωστόσο, ο Θεός δεν αφήνει τον εαυτό του χωρίς μαρτυρία, αλλά δίνει συνεχώς σημεία της παρουσίας Του.
Η Κρούση του Θεού στην Θύρα της Καρδιάς
Ο Θεός επισκέπτεται την καρδιά κάθε ανθρώπου και κρούει την θύρα, ζητώντας την άδεια να μπει μέσα. Η πόρτα αυτή δεν έχει πόμολο απ’ έξω, συμβολίζοντας ότι η απόφαση να ανοίξει την καρδιά του στον Θεό ανήκει αποκλειστικά στον άνθρωπο. Ο Θεός δεν ζητά την συγκατάθεση του ανθρώπου για να τον δημιουργήσει, αλλά ζητά την συγκατάθεση του για να τον σώσει. Αυτή η εικόνα της κρούσης στην θύρα της καρδιάς είναι μια πράξη διαρκείας, καθώς ο Θεός συνεχώς προσκαλεί τον άνθρωπο να δεχτεί την αγάπη και τη σωτηρία Του.
Αυτοκριτική, Μετάνοια και η Ανταπόκριση του Ανθρώπου
Για να ανταποκριθεί ο άνθρωπος στην επίσκεψη του Θεού, πρέπει να κάνει αυτοκριτική, να αναγνωρίσει τα λάθη του και να βάλει αρχή μετάνοιας. Ο ιερός Χρυσόστομος και ο Ιερός Δαμασκηνός τονίζουν τη σημασία της αυτοκριτικής και της μετάνοιας ως τον σωστό δρόμο προς τον Θεό. Όταν ο άνθρωπος αναγνωρίζει τα λάθη του και δείχνει ειλικρινή μετάνοια, ο Θεός τον συγχωρεί και τον πλησιάζει. Ο Θεός επιθυμεί να δειπνήσει με τον άνθρωπο, αλλά αυτό είναι δυνατό μόνο όταν ο άνθρωπος ανοίξει την πόρτα της καρδιάς του και τον δεχτεί μέσα.
Εν κατακλείδι, ο πατέρας Παύλος εξερευνά την διαχρονική επιθυμία του Θεού να επικοινωνήσει και να συναναστραφεί με τον άνθρωπο, προσφέροντας μια πλούσια ανάλυση των τρόπων με τους οποίους ο Θεός επισκέπτεται τον άνθρωπο και της σημασίας της ανθρώπινης ανταπόκρισης σε αυτή την επίσκεψη.