Δείτε το βίντεο
Οι παρεκτροπές της γλώσσας
Το κύριο θέμα της ομιλίας είναι οι παρεκτροπές της γλώσσας και το κακό που μπορεί να προκαλέσει όταν δεν ελέγχεται. Ο ομιλητής αναφέρεται στον Απόστολο Παύλο και στον Τιμόθεο, χρησιμοποιώντας αποσπάσματα από την Αγία Γραφή.
Απόσπασμα από τον Απόστολο Παύλο
Ο ομιλητής αναφέρει ένα απόσπασμα από τον Απόστολο Παύλο προς τον Τιμόθεο, όπου τονίζει την αξιοπιστία του λόγου του Θεού. Επισημαίνει ότι ο λόγος του Θεού είναι άξιος αποδοχής και ότι οι πιστοί κοπιάζουν και υφίστανται ονειδισμούς για την πίστη τους. Ο Παύλος προτρέπει τον Τιμόθεο να είναι υπόδειγμα των πιστών, όχι μόνο στα λόγια, αλλά και στην αναστροφή, την αγάπη, το πνεύμα, την πίστη και την αγνεία. Ο ομιλητής σχολιάζει ότι πολλοί ψάχνουν για εξομολόγους με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, ενώ ο Παύλος συμβουλεύει τον Τιμόθεο να μην αφήσει τη νεότητά του να τον εμποδίσει.
Η Σημασία της Συγκράτησης της Γλώσσας
Ο ομιλητής τονίζει ότι οι πατέρες της εκκλησίας θεωρούν την συγκράτηση της γλώσσας ως την αρχή της πνευματικής ζωής. Η καλλιέργεια της γλώσσας από πλευράς ήθους είναι σημαντική, και δεν σχετίζεται με συντακτικά ή γραμματικά λάθη. Επισημαίνει ότι η γλώσσα μπορεί να κάνει μεγάλους φόνους, όχι μόνο με λόγια, αλλά και με το τι λέγεται. Αναφέρει τον Άγιο Ιάκωβο, ο οποίος παρουσιάζει τη γλώσσα ως ένα φοβερό κακό, αλλά και ως όργανο ευλογίας.
Είδη Παρεκτροπών της Γλώσσας
Ο ομιλητής αναλύει διάφορες παρεκτροπές της γλώσσας:
- Ψέμα: Όλοι οι άνθρωποι έχουν πει ψέματα. Το ψέμα είναι μια μικρή απάτη, που σκοπεύει να αλλάξει την πραγματικότητα. Ο διάβολος είναι ο πατέρας του ψεύδους, και το ψέμα χρησιμοποιήθηκε από αυτόν για να παραπλανήσει τους πρωτόπλαστους. Οι άνθρωποι συχνά δικαιολογούν τα ψέματα τους, αλλά πρέπει να θυμούνται ότι η αλήθεια είναι πάντα η ίδια, ενώ τα ψέματα ξεχνιούνται.
- Βωμολοχία: Η χρήση βρώμικων και ακάθαρτων λόγων είναι μια άλλη παρεκτροπή της γλώσσας. Πολλοί θεωρούν την βωμολοχία ως κάτι διασκεδαστικό και περιζήτητο. Η χρήση απρεπών και βάναυσων λέξεων δείχνει έλλειψη καλλιέργειας.
- Βλασφημία: Η βλασφημία είναι η βλάβη της φήμης του Θεού ή του πλησίον. Ο ομιλητής τονίζει ότι οι Έλληνες έχουν την πρωτεία στην βλασφημία κατά του Θεού. Αναφέρει ένα περιστατικό με έναν οδηγό λεωφορείου που έβριζε τον Άγιο Γεράσιμο, τον Χριστό και την Παναγία. Επισημαίνει ότι δεν υπάρχει τιμωρία στη καινή διαθήκη για το βλάσφημο επειδή είναι ακατανόητο για έναν χριστιανό.
- Συκοφαντία: Η συκοφαντία είναι μια ακόμη παρεκτροπή της γλώσσας, όπου εκτίθενται άψογα ονόματα και καταρρακώνονται υπολήψεις. Ο ψαλμωδός προσεύχεται να φυλαχθεί από τη συκοφαντία. Η συκοφαντία είναι σαν τα πούπουλα της κότας που δεν μπορούν να μαζευτούν αφού διασκορπιστούν. Επιπλέον, συχνά οι συκοφάντες ζητούν και τα “ρέστα” από τα θύματά τους.
- Κολακεία: Η κολακεία είναι μια άλλη παγίδα της γλώσσας. Ο κόλακας χρησιμοποιεί γλυκά λόγια για να πετύχει τους σκοπούς του, χαϊδεύοντας τον εγωισμό και τη ματαιοδοξία του ανθρώπου.
Άλλες Παρατηρήσεις για τη Γλώσσα
Ο ομιλητής επισημαίνει ότι:
- Όποιος ξεκινάει με το ψέμα, δεν φτάνει στην κολακεία, αλλά χρησιμοποιεί τη συκοφαντία.
- Πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν δικαιολογίες όπως “δεν ήξερα” ή “έτσι νόμιζα”, για να αποφύγουν την ευθύνη.
- Ο Άγιος Εφραίμ ο Σύρος αναφέρει ότι οι άνθρωποι θα δώσουν λόγο για κάθε αργό λόγο την ημέρα της κρίσεως.
- Η γλώσσα δεν πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο για παρατηρήσεις, αλλά και για επιβράβευση και έπαινο.
- Πρέπει να συγκρατούμε τη γλώσσα μας, όπως λένε οι Άγγλοι “hold your horses”.
Ειδική Αναφορά στους Εβραίους
Ο ομιλητής σχολιάζει ότι στην Παλαιά Διαθήκη, δεν υπάρχει το ρήμα “βρίζω” ή “βλαστημώ”, αλλά χρησιμοποιείται η λέξη “ευλογώ”. Αυτό γίνεται γιατί οι Εβραίοι δεν τολμούσαν να γράψουν ότι κάποιος βλαστήμησε τον Θεό.
Επίλος
Ο ομιλητής κλείνει την ομιλία του, τονίζοντας την ανάγκη να προσέχουμε τη γλώσσα μας.