Δείτε το βίντεο

Η θέση της γυναίκας στην Εκκλησία.
Η Γυναίκα ως Στολίδι στην Εκκλησία
Η γυναίκα κατέχει εξέχουσα θέση στην εκκλησία, αποτελώντας ένα “στολίδι”.
Στην Παλαιά Διαθήκη, παρά τις κοινωνικές και νομικές ανισότητες που δεν ανταποκρίνονταν στο σχέδιο του Θεού για ισότητα, πολλές γυναίκες διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην ιστορία του λαού του Θεού, προβάλλοντας ως πρότυπα.
Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν οι σύζυγοι των τριών πατριαρχών, Σάρα, Ρεβέκα και Ραχήλ, καθώς και η αδελφή του Μωυσή, Μαριάμ. Επιπλέον, η Άννα, μητέρα του Σαμουήλ, η Ρουθ και η Εσθήρ, μαζί με άλλες γυναίκες, αναδείχθηκαν για την προσφορά τους.
Μερικές από αυτές ανέλαβαν ηγετικό ρόλο σε κρίσιμες στιγμές για τη σωτηρία του Ισραήλ, όπως η Ιουδίθ, η οποία φόνευσε τον Ολοφέρνη.
Η Αρετή ως Προϋπόθεση Ανάδειξης των Γυναικών
Η αρετή αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάδειξη των γυναικών, όπως αναφέρει ο Απόστολος Πέτρος. Όταν ο άνθρωπος επανέρχεται στην προπτωτική του κατάσταση μέσω της αρετής, το φύλο δεν αποτελεί εμπόδιο για την ανάδειξη των χαρισμάτων του Αγίου Πνεύματος.
Η Προφήτισσα Ολδά, μια γυναίκα που δεν ακούγεται συχνά, αποτελεί παράδειγμα γυναίκας που, μέσω της αρετής της, ανέδειξε τα χαρίσματά της.
Επαναστατική Συμπεριφορά του Ιησού προς τις Γυναίκες
Η συμπεριφορά του Ιησού απέναντι στις γυναίκες ήταν επαναστατική για την εποχή του, καθώς δεν δίσταζε να συναναστρέφεται δημόσια με αυτές και να εκδηλώνει την εύνοιά του.
Σε αντίθεση με την επικρατούσα αντίληψη που υποτιμούσε τη γυναίκα, ο Ιησούς αναγνώριζε την αξία και τη σοφία της.
Πριν από την ανάσταση του Λαζάρου, η Μάρθα προϋπάντησε τον Χριστό, και κατά τον δημόσιο διάλογο που ακολούθησε, ο Χριστός αποκαλύπτει ότι “εγώ ειμί η Ανάσταση και η Ζωή”.
Ο Διάλογος του Ιησού με τη Σαμαρίτισσα και τον Νικόδημο
Ο διάλογος του Ιησού με τη Σαμαρίτισσα προκάλεσε απορία στους μαθητές και στην ίδια τη Σαμαρίτισσα, καθώς οι Ιουδαίοι δεν συναναστρέφονταν τους Σαμαρίτες, και επιπλέον, ήταν γυναίκα.
Κατά τη συνάντησή τους στο φρέαρ του Ιακώβ, ο Ιησούς αποκαλύπτει στη Σαμαρίτισσα ότι είναι ο Μεσσίας.
Παρομοίως, ο διάλογος με τον Φαρισαίο Νικόδημο αναδεικνύει σημαντικές αλήθειες για την προέλευση του Χριστού.
Η Πρόνοια του Θεού για τις Γυναίκες μέσα από Θαύματα
Η πρόνοια του Θεού για τις γυναίκες αποκαλύπτεται μέσα από πολλά θαύματα που έκανε ο Ιησούς, είτε απευθείας σε γυναίκες, όπως στη πεθερά του Πέτρου, στη δωδεκαετή αιμορροούσα και στη Μαρία τη Μαγδαληνή, είτε χάριν των γυναικών, όπως στην ανάσταση του γιου της χήρας.
Ο Χριστός παραβίαζε ακόμη και την εντολή του Μωσαϊκού νόμου για την αργία του Σαββάτου προκειμένου να θεραπεύσει τη συγκύπτουσα γυναίκα, προκαλώντας την υποκριτική αγανάκτηση των Φαρισαίων.
Η Υπεράσπιση της Γυναίκας από τον Θεό
Ο Θεός υπερασπίζεται τη γυναίκα, τονίζοντας την αξία της και την ισότητά της με τον άνδρα.
Η έκφραση “θυγατέρα του Αβραάμ” που χρησιμοποιεί ο Χριστός για τη συγκύπτουσα αποδεικνύει την ίση τιμή που έδινε στις γυναίκες, τονίζοντας ότι δεν είναι μόνο οι άνδρες Ιουδαίοι τέκνα του Αβραάμ, αλλά και οι γυναίκες.
Η Γυναίκα στον Ναό και το Ιερό
Στην εκκλησία, η γυναίκα είναι στολίδι, και αν και υπάρχει ένα κενό που ίσως απαγορεύει τη γυναίκα στο ψαλτήρι, αυτό δεν πρέπει να εμποδίζει τη δοξολογία του Θεού. Η γυναίκα δεν επιτρέπεται να εισέρχεται στο ιερό όταν λειτουργεί ο ιερέας, αλλά σε άλλες περιπτώσεις, αυτό επιτρέπεται, με ορισμένες προφυλάξεις λόγω ευσέβειας.
Η Αντιμετώπιση των Κοινωνικά Περιθωριοποιημένων Γυναικών
Ο Χριστός ανατρέπει τις αντιλήψεις της εποχής του για τις κοινωνικά περιθωριοποιημένες γυναίκες, παρέχοντας συγχώρεση και ελπίδα. Όταν οι γραμματείς ζητούν από τον Ιησού να κρίνει μια γυναίκα κατηγορούμενη για μοιχεία, Αυτός δεν αρνείται την αμαρτία, αλλά αφήνει να φανεί ότι η ουσιώδης συνθήκη για την ειρήνη μεταξύ των ανθρώπων είναι η συνείδηση του λάθους.
Η Ισότιμη Αντιμετώπιση Ανδρών και Γυναικών από τον Νόμο
Ο Χριστός εισάγει ένα νέο πνεύμα ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών απέναντι στον νόμο και την αμαρτία. Με την περίφημη ρήση “ο αναμάρτητος υμών πρώτος λίθον βαλέτω επ’ αυτήν”, ο Ιησούς υποδεικνύει ότι η τέλεια κρίση δεν ανήκει στους ανθρώπους, αλλά στον Θεό.
Ο Χριστός, ως νέος Αδάμ, αναλαμβάνει την αμαρτία της μοιχαλίδας, δείχνοντας στους άνδρες να κάνουν το ίδιο για τις αμαρτίες των γυναικών.
Η Αγάπη και η Μετάνοια ως Απόδειξη Πίστης
Στην οικία του Φαρισαίου Σίμωνα, ο Χριστός παρέχει άφεση αμαρτιών στην αμαρτωλή γυναίκα που άλειψε τα πόδια του με μύρο, αιτιολογώντας ότι αγάπησε πολύ. Η βαθιά μετάνοια είναι η μεγαλύτερη απόδειξη αγάπης προς τον Θεό.
Επιπλέον, ο Χριστός θεραπεύει τη δαιμονισμένη θυγατέρα της Χαναναίας γυναίκας, επαινώντας την πίστη της και δείχνοντας ότι ο Θεός εξυψώνει τις πιο περιφρονημένες κοινωνικά ομάδες.
Η Απόρριψη του Διαζυγίου και η Αποκατάσταση της Ενότητας
Ο Σωτήρας απορρίπτει κάθε αιτία διαζυγίου, τονίζοντας ότι ο Μωσαϊκός νόμος επέτρεψε το διαζύγιο λόγω της σκληροκαρδίας των ανθρώπων.
Το πρωταρχικό θέλημα του Θεού είναι η ενότητα μεταξύ άνδρα και γυναίκας.
Με αυτόν τον τρόπο, ο νέος Αδάμ, ο Χριστός, αποκαθιστά την ενότητα του παλαιού Αδάμ με τη γυναίκα, την οποία εκείνος είχε διασπάσει μετά την πτώση.
Η Ισότητα στην Εκκλησία και η Αποφυγή του Σκανδαλισμού
Στην εκκλησία, όλοι είναι ίσοι, και ο διαχωρισμός ανδρών και γυναικών γίνεται για λόγους αποφυγής σκανδαλισμού. Οι άνδρες και οι γυναίκες συνεργάζονται, όπως οι αριστεροί και δεξιοί ψάλτες, και όλοι μαζί δοξάζουν τον Θεό.
Τα σημαντικότερα σημεία είναι η επαναστατική στάση του Ιησού προς τις γυναίκες, η ισότιμη αντιμετώπιση ανδρών και γυναικών από τον Θεό και η αποκατάσταση της ενότητας μεταξύ τους.
Ο πατέρας Παύλος υπογραμμίζει την ανάγκη για σεβασμό και αποδοχή της γυναίκας ως ισότιμου μέλους της εκκλησιαστικής κοινότητας, καθώς και την καταδίκη κάθε μορφής διάκρισης και υποτίμησης.