Με μια Ματιά
Ο πάτερ Παύλος εξετάζει την διττή φύση του Ευαγγελίου: ως πηγή θεραπείας και αναγέννησης, αλλά και ως πηγή βασάνου και αντίστασης για όσους απορρίπτουν το μήνυμά του.
Αναφέρεται σε άρθρο του Σεργκέι Κομαρόφ που ερμηνεύει αυτήν την αντίφαση, χρησιμοποιώντας παραδείγματα από την Αγία Γραφή, όπως η σκλήρυνση της καρδιάς του Φαραώ και η αντίδραση των Ιουδαίων στον Ιησού.
Επιπλέον, παρουσιάζονται πληροφορίες για την Ιερά Μονή των Σπηλαίων του Πσκωφ και για θέματα της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ουκρανία.
Τέλος, τονίζεται η διαρκής αντίθεση μεταξύ του Ευαγγελίου και του κόσμου, με την Εκκλησία να αποτελεί το “στόμα του Χριστού” που κηρύττει την αλήθεια, συχνά προκαλώντας αντίσταση.
Δείτε το βίντεο
Ποιες αντιδράσεις προκαλεί η Αλήθεια του Ευαγγελίου;
Η αλήθεια του Ευαγγελίου μπορεί να προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις, τόσο θετικές όσο και αρνητικές, στους ανθρώπους.
- Θετικές αντιδράσεις:
- Η μαρτυρία για τον Αναστημένο Ιησού είναι ικανή να θεραπεύσει την ψυχή, να την αναγεννήσει για μια νέα ζωή, και να αποκαλύψει την αληθινή χαρά και το νόημα της ύπαρξης.
- Ακόμα και μία μόνο ευαγγελική φράση μπορεί να ανατρέψει τις σκέψεις κατά 180 μοίρες και να αποτελέσει την αρχή για μια ριζική αλλαγή του ανθρώπου εκ των έσω.
- Ο λόγος του Θεού μπορεί να ζεστάνει με την πνευματική του ζεστασιά τις καρδιές εκατομμυρίων ανθρώπων.
- Η πίστη αρχίζει με το κήρυγμα που ακούστηκε και προσλήφθηκε. Η πίστη έρχεται από την ακοή του λόγου του Θεού. Όταν η ψυχή ακούει, δημιουργείται η πίστη.
- Αρνητικές αντιδράσεις:
- Το κήρυγμα του Ευαγγελίου μπορεί να καίει και να βασανίζει. Για κάποιους, ο λόγος του Θεού γίνεται σαν πυρακτωμένο σίδερο που αφήνει βαθύ έγκαυμα.
- Οι άνθρωποι μπορεί να γίνουν επιλεκτικοί επειδή το Ευαγγέλιο τους καίει και τους βασανίζει.
- Ακόμα και η αναφορά στον Χριστό, την Εκκλησία, τους ιερείς, τον πατριάρχη ή τα μυστήρια μπορεί να προκαλέσει έντονη αρνητική αντίδραση σε ανθρώπους εκτός Εκκλησίας.
- Ακόμα και μια απλή κίνηση όπως ο σταυρός μπροστά σε ναό μπορεί να προκαλέσει κακή αντίδραση.
- Το μίσος για την Εκκλησία δεν οφείλεται μόνο στα λάθη της, αλλά και στο πνεύμα του μίσους και της αντίστασης ενάντια στον Θεό.
- Οι άνθρωποι που δεν είναι του κόσμου τούτου, και είναι διαποτισμένοι από το πνεύμα του αντιχρίστου, βασανίζονται από τον Χριστιανισμό επειδή νιώθουν την ετερότητά του.
- Αυτοί που δεν δέχονται τον Χριστό αισθάνονται ότι κάθε λόγος του Χριστού τους χτυπά στα σπλάχνα, συντρίβει τα εσωτερικά τους είδωλα, και είναι σαν να τους πριονίζει τη σάρκα.
- Διαφοροποίηση αντιδράσεων:
- Αυτό που σώζει κάποιους, μπορεί να σκληρύνει άλλους.
- Η ίδια η αλήθεια του Θεού, η αγάπη, η χάρη, και τα θαύματα μπορούν να σκληρύνουν την καρδιά κάποιων, ανάλογα με το πώς τα εκλαμβάνουν.
- Το Ευαγγέλιο όχι μόνο ενώνει, αλλά και χωρίζει: τον Χριστό και τον Βελίαρ, το καλό και το κακό, την Εκκλησία και τον κόσμο.
- Ο Λόγος του Θεού διαχωρίζει την ψυχή και το πνεύμα.
- Αιτίες των αρνητικών αντιδράσεων:
- Οι Εβραίοι της εποχής του Ιησού, για παράδειγμα, δεν τον αποδέχθηκαν ως Μεσσία επειδή δεν ταίριαζε με την αντίληψη που είχαν για τον Μεσσία.
- Η αντίληψή τους για τον Μεσσία ήταν προβολή των δικών τους παθών όπως η φιλαρχία, η φιλαργυρία, η υπερηφάνεια και η ματαιοδοξία.
- Όσο περισσότερο ο Χριστός φανέρωνε τη μεσσιανική αξιοπρέπεια και θεότητα, τόσο περισσότερο θέριευε το μίσος και η κακία του εβραϊκού κλήρου.
- Ο κόσμος που είναι διαποτισμένος από το πνεύμα του αντιχρίστου βασανίζεται από τον Χριστιανισμό.
- Η απόρριψη του Χριστιανισμού φανερώνει το πνεύμα του μίσους και της αντίστασης ενάντια στο Θεό.
- Οι Εβραίοι της εποχής του Ιησού, για παράδειγμα, δεν τον αποδέχθηκαν ως Μεσσία επειδή δεν ταίριαζε με την αντίληψη που είχαν για τον Μεσσία.
- Η Εκκλησία και η αλήθεια του Ευαγγελίου:
- Η Εκκλησία είναι το στόμα του Ιησού και συνεχίζει να μεταφέρει την αλήθεια του Ευαγγελίου, η οποία μπορεί να βασανίζει την ανθρωπότητα.
- Ακόμα και όταν η Εκκλησία είναι αρεστή σε όλους, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα καλό, διότι μπορεί να σημαίνει ότι ζει και ενεργεί με το πνεύμα του κόσμου και όχι εν Αγίω Πνεύματι.
- Οι αληθινοί Χριστιανοί είναι πιθανό να διωχθούν, όπως συνέβη και με τον ίδιο τον Χριστό.
- Δύο μάρτυρες θα κηρύξουν τον Χριστιανισμό στον κόσμο υπό τη βασιλεία του Αντίχριστου, και ο θάνατός τους θα φέρει μεγάλη χαρά και ανακούφιση στους κατοίκους της γης.
- Το Ευαγγέλιο δεν θα πρέπει να ενώνει τους πάντες, γιατί τότε η Εκκλησία θα είχε μετατραπεί σε ένα κοσμικό θεσμό.
Συνοψίζοντας, η αλήθεια του Ευαγγελίου προκαλεί ένα ευρύ φάσμα αντιδράσεων, από βαθιά μεταμόρφωση και αναγέννηση μέχρι έντονη αντίσταση και μίσος. Αυτό οφείλεται στην διττή φύση του λόγου του Θεού, που φωτίζει και καίει, ενώνει και χωρίζει, και εξαρτάται από την εσωτερική κατάσταση και την προαίρεση κάθε ανθρώπου.
Όπως και ο Συμεών ο Θεοδόχος προφήτευσε, ο Ιησούς θα ήταν σημείο αντιλεγόμενο.
Το Ευαγγέλιο που κάποιους τους βασανίζει
Εισαγωγή στο Άρθρο του Σεργκέι Κομαρόφ
Το κείμενο που αναλύεται παρουσιάζει ένα άρθρο του Σεργκέι Κομαρόφ, ενός νέου θεολόγου. Το άρθρο έχει τίτλο “Το Ευαγγέλιο που Βασανίζει”. Ο συγγραφέας του κειμένου που μας δόθηκε, βρίσκει το άρθρο πολύ ενδιαφέρον και αξιόλογο. Επιπλέον, αναφέρει ότι ο Κομαρόφ έχει γράψει και άλλα άρθρα, όπως “Αγία Γραφή Θεός Ιστορία Μιας Διαφωνίας” και “Η μουσική μιλά για τον Θεό και για τον άνθρωπο”.
Η Πίστη και η Ακοή του Λόγου του Θεού
Σύμφωνα με τον Σεργκέι, η πίστη ξεκινά με το κήρυγμα που ακούγεται και προσλαμβάνεται. Βασίζεται σε χωρίο από την προς Ρωμαίους επιστολή: “η πίστις εξ ακοής, η δε ακοή δια ρήματος Θεού”. Αυτό σημαίνει ότι η πίστη έρχεται μέσω της ακοής του Λόγου του Θεού.
* Στις Πράξεις των Αποστόλων, στο 8ο κεφάλαιο, αναφέρεται η μεταστροφή του Αιθίοπα, όπου ο Φίλιππος του εξηγεί ένα χωρίο από τον προφήτη Ησαΐα. Ο Αιθίοπας διαβάζει και ακούει την Αγία Γραφή.
* Η ψυχή, όπως και το σώμα, έχει αισθήσεις, και η ακοή της ψυχής ενεργοποιείται με τον Λόγο του Θεού, οδηγώντας στη δημιουργία της πίστης.
* Η μαρτυρία για τον αναστημένο Ιησού μπορεί να θεραπεύσει την ψυχή και να την αναγεννήσει. Ακόμα και μια φράση από το Ευαγγέλιο μπορεί να αλλάξει τις σκέψεις του ανθρώπου ριζικά.
* Ο Απόστολος Παύλος και οι πατέρες της εκκλησίας επιμένουν στην εσωτερική αλλαγή του ανθρώπου.
* Η ψυχή έχει πέντε αισθήσεις: ακοή, όραση, όσφρηση, αφή και πόδια.
Το Ευαγγέλιο που Βασανίζει
Το Ευαγγέλιο, αν και ζεσταίνει τις καρδιές εκατομμυρίων, μπορεί να γίνει σαν πυρακτωμένο σίδερο που αφήνει έγκαυμα σε κάποιους. Αυτό συμβαίνει επειδή ο Λόγος του Θεού έχει δύο ιδιότητες:
* Τη φωτιστική, που φωτίζει τους αγίους και τους φίλους του Χριστού.
* Την καυστική, που βασανίζει τους κολασμένους και τους αμαρτωλούς στην κόλαση.
* Οι άνθρωποι πολλές φορές γίνονται επιλεκτικοί, διαλέγοντας τι τους αρέσει από το Ευαγγέλιο και απορρίπτοντας τι τους βασανίζει.
* Αυτό που προκαλεί το βασανισμό είναι το ότι το Ευαγγέλιο αποκαλύπτει τα πάθη των ανθρώπων.
* Το κείμενο αναφέρει χαρακτηριστικά το χωρίο «Και γαρ ο Θεός ημών πυρ καταναλίσκων».
* Οι Ιουδαίοι στην εποχή του Χριστού, ζητούσαν αποδείξεις της μεσσιανικότητάς Του. Ο Χριστός με τα λόγια και τα θαύματά Του τους “βασάνισε”, γιατί δεν ταίριαζε στην αντίληψή τους για τον Μεσσία.
Οι Αντιλήψεις για τον Μεσσία
- Πριν τη βαβυλωνιακή αιχμαλωσία, οι Εβραίοι περίμεναν έναν θρησκευτικό Μεσσία.
- Μετά την αιχμαλωσία, περίμεναν έναν στρατιωτικό-πολιτικό ηγέτη που θα τους απελευθέρωνε από τους Ρωμαίους.
- Ο Ιούδας, που ήταν ζηλωτής, απογοητεύτηκε από τον Χριστό γιατί δεν ταίριαζε στην αντίληψη του για τον Μεσσία.
- Οι Ραββίνοι, οι Φαρισαίοι και οι Σαδουκαίοι δεν κατάλαβαν ποτέ τη μεσσιανικότητα του Χριστού.
- Οι Εβραίοι δεν δέχονταν ότι ο Μεσσίας μπορεί να είναι και των εθνών.
- Οι Σαδουκαίοι δεν πίστευαν στην ανάσταση των νεκρών.
Η Τιμωρία των Εβραίων και η Σκλήρυνση της Καρδιάς
- Υπήρξε μια τιμωρία στους Εβραίους, ώστε να μην μπορούν να καταλάβουν τον Μεσσία.
- Όταν ο Μωυσής κατέβηκε από το όρος Σινά, το πρόσωπό του έλαμπε από θεία δόξα.
- Ζήτησαν από τον Ααρών να καλύψει το πρόσωπό του με ένα πανί, το τυφλοπάνι, γιατί φοβόντουσαν το φως.
- Αυτό το πανί μπήκε και ανάμεσα στους προφήτες, εμποδίζοντας τους να διακρίνουν τον ερχομό του Μεσσία.
- Η εικόνα του Σωτήρα δεν ταίριαζε με την εικόνα του Μεσσία που είχαν φανταστεί, μια προβολή των δικών τους παθών.
- Ο λόγος του Χριστού χτυπούσε στα σπλάχνα τους, συνέτριβε τα είδωλά τους και τους βασάνιζε.
- Όταν διαβάζουν την Αγία Γραφή, κάποιοι κερδίζονται ενώ άλλοι αντιδρούν, γιατί χτυπάει στα πάθη τους.
Δύο Γενιές στην Εκκλησία: Σιθ και Κάιν
- Στην Εκκλησία υπάρχουν δύο γραμμές:
- Οι απόγονοι του Σιθ, που καταλαβαίνουν τον Λόγο του Θεού και προσπαθούν να διορθώσουν τα πάθη τους.
- Οι απόγονοι του Κάιν, που πιστεύουν με τον δικό τους τρόπο και τα πάθη τους επηρεάζουν την πίστη τους.
- Η γενιά του Κάιν βλέπει τα μυστήρια ως πανηγύρια και όχι ως κάτι ιερό.
- Οι άνθρωποι αλλάζουν μόνο αν το θέλουν πραγματικά.
Η Αντίδραση στον Χριστό
- Οι γραμματείς και οι Φαρισαίοι, αν και έβλεπαν τα θαύματα του Χριστού, ένιωθαν ότι δεν τους ταίριαζε, γιατί θα έπρεπε να αλλάξουν τη ζωή τους.
- Όσο περισσότερο φανέρωνε τη θεότητά Του ο Χριστός, τόσο περισσότερο μεγάλωνε το μίσος του εβραϊκού κλήρου.
- Πολλοί ιερείς σήμερα, όπως και τότε οι ραβίνοι, έχουν χάσει τον δρόμο τους.
- Η ιστορία του Ευαγγελίου είναι παρόμοια με τη σκλήρυνση της καρδιάς του Φαραώ.
- Ο Θεός σκλήρυνε την καρδιά του Φαραώ για να πιστέψουν οι Εβραίοι τα λόγια του Μωυσή.
- Αυτοί που σώζονται και αυτοί που σκληρύνονται βλέπουν τα ίδια θαύματα, αλλά αντιδρούν διαφορετικά.
- Η αγάπη, η χάρη, και τα θαύματα μπορούν να σκληρύνουν κάποιους, ανάλογα με τη θέση που παίρνουν απέναντι στον Θεό.
Η Αποστολή της Εκκλησίας και οι Δύο Μάρτυρες
- Η Εκκλησία είναι το στόμα, τα χέρια και τα πόδια του Χριστού στη γη.
- Η Εκκλησία κηρύττει την αλήθεια και βασανίζει την ανθρωπότητα μέχρι το τέλος της ιστορίας.
- Στην Αποκάλυψη αναφέρονται δύο μάρτυρες που θα κηρύξουν τον Χριστιανισμό υπό τη βασιλεία του Αντιχρίστου.
- Όταν αυτοί θα θανατωθούν, οι κάτοικοι της γης θα χαρούν και θα ανταλλάξουν δώρα, δείχνοντας την αμετανόητη καρδιά τους.
- Αυτή η αμετανοησία είναι η βλασφημία του Αγίου Πνεύματος.
Η Απόσταση μεταξύ Χριστιανισμού και Κόσμου
- Οι δρόμοι του χριστιανισμού και του κόσμου θα είναι τόσο μακριά, που ο χριστιανισμός θα γίνει αγκάθι για τον κόσμο.
- Ακόμα και ένα απλό σημάδι του σταυρού μπορεί να προκαλέσει αρνητική αντίδραση.
- Το μίσος για την Εκκλησία δεν προέρχεται μόνο από τα λάθη της, αλλά και από το πνεύμα της αντίστασης ενάντια στον Θεό.
- Σύμφωνα με τον Απόστολο Ιωάννη, όποιος δεν ομολογεί τον Ιησού Χριστό εν σαρκί εληλυθότα δεν είναι από τον Θεό, αλλά από το πνεύμα του Αντιχρίστου.
- Η ομολογία σημαίνει να αναγνωρίζουμε ότι ο Ιησούς Χριστός είναι το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας και ο ενανθρωπίσας Λόγος του Θεού, όχι απλά ένας προφήτης ή φιλόσοφος.
Το Ευαγγέλιο Χωρίζει
- Το Ευαγγέλιο δεν ενώνει μόνο, αλλά και χωρίζει.
- Χωρίζει τον Χριστό από τον Βελίαρ, το καλό από το κακό, την Εκκλησία από τον κόσμο.
- Η Εκκλησία δεν θα αρέσει ποτέ στον διάβολο και το μίσος εναντίον της δεν θα σταματήσει.
- Το Ευαγγέλιο συνεχίζει να βασανίζει αυτούς που δεν το αποδέχονται, ενώ ζεσταίνει αυτούς που το πιστεύουν.
Συμπέρασμα και Ευχή
- Ο πατέρας Παύλος εκφράζει τον θαυμασμό του για τον θεολόγο Σεργκέι Κομαρόφ και το άρθρο του.
- Αν το Ευαγγέλιο ένωνε τους πάντες, η Εκκλησία θα είχε μετατραπεί σε κοσμικό θεσμό.
- Ο μακαριστός αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος έλεγε συχνά “Ελάτε όπως είστε”, εννοώντας με τις αμαρτίες σας, επειδή ήξερε ότι μεταστροφή θα γίνει μέσα στην Εκκλησία.
- Η Εκκλησία πρέπει να εκκλησιαστικοποιεί τον κόσμο, και όχι ο κόσμος να κοσμικοποιεί την Εκκλησία.
- Όταν η Εκκλησία γίνει αρεστή σε όλους, αυτό σημαίνει ότι ζούμε με το πνεύμα του κόσμου και όχι με το Άγιο Πνεύμα.
- Ο Λόγος του Θεού χωρίζει και ενώνει, και είναι πιο κοφτερός από δίστομη μάχαιρα.
- Ο Σωτήρας προειδοποίησε ότι οι Ευαγγελιστές θα τους ακούνε αλλά και θα τους διώκουν.
- Ο χώρος της Εκκλησίας είναι ιερός και δεν χωράνε όργανα, χορωδίες κ.λπ..
- Ο κόσμος, διαποτισμένος από το πνεύμα του Αντιχρίστου, βασανίζεται από τον Χριστιανισμό.
- Το χάραγμα του Αντιχρίστου λαμβάνεται όταν ο άνθρωπος επιλέγει να είναι με το πνεύμα του Αντιχρίστου
- Ο Λόγος του Θεού συνεχίζει να ζεσταίνει, να καίει, να ερμηνεύει και να σκληραίνει.
- Ο συγγραφέας κλείνει με την ευχή του Σεργκέι Κομαρόφ: “Ήθε ο Θεός να μας δώσει να βρεθούμε στη σωστή πλευρά”.