Σε αυτή την ομιλία, ο π Παύλος εστιάζει στην έννοια του Χριστού ως θεμελίου λίθου για την πνευματική ζωή των Χριστιανών. Ο πατέρας Παύλος αναλύει χωρία από την Πρώτη Επιστολή προς Κορινθίους, υπογραμμίζοντας ότι ο Χριστός αποτελεί το μοναδικό θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορούμε να οικοδομήσουμε την πίστη μας.
Συγκρίνει τους πιστούς με οικοδόμους, οι οποίοι καλούνται να χρησιμοποιήσουν τα “καλύτερα υλικά” – τις αρετές – για να δημιουργήσουν ένα πνευματικό οικοδόμημα ανθεκτικό στις δοκιμασίες της ζωής.
Ο πατέρας Παύλος προειδοποιεί για τους κινδύνους της απομάκρυνσης από τον Χριστό, υπογραμμίζοντας ότι η υιοθέτηση άλλων “θεμελίων”, όπως υλιστικές ή κοσμικές αξίες, οδηγεί σε ένα πνευματικό οικοδόμημα εύθραυστο και καταδικασμένο να καταρρεύσει.
Επισημαίνει, επίσης, την σπουδαιότητα της ορθόδοξης πίστης και την ανάγκη για πλήρη αποδοχή της θείας και ανθρώπινης φύσης του Χριστού.
Το θεμέλιο είναι η διδασκαλία του Χριστού που οδηγεί στην πίστη σε Αυτόν. Η πίστη δεν είναι απλά θεωρία, αλλά βιώνεται και στην καθημερινή ζωή.
Τέλος, ο π Παύλος συνδέει το θέμα του θεμελίου λίθου με την προετοιμασία για τα Χριστούγεννα, προτρέποντας τους πιστούς να εστιάσουν στην αληθινή έννοια της γιορτής και να αποφύγουν τον υλισμό.

“Γεωργοί λοιπόν και οικοδόμοι είναι οι εργάτες του ευαγγελίου… αυτοί επιμελούνται τον αγρό του Θεού ή την οικοδομή του Θεού. Αυτοί χτίζουν δηλαδή την πνευματική ζωή των πιστών”. Αυτές οι εικόνες υπογραμμίζουν τη διπλή ευθύνη των πιστών: να καλλιεργούν την ψυχή τους και να οικοδομούν την πνευματική τους ύπαρξη.
Θεμέλιο της Πίστεως
Ο Απόστολος Παύλος στην επιστολή του προς τους Κορινθίους, εισάγει μια ισχυρή εικόνα, παρουσιάζοντας τους πιστούς ως αγρό και οικοδομή. Ωστόσο, η εστίασή του είναι στο θεμέλιο αυτής της οικοδομής, το οποίο είναι ο Ιησούς Χριστός. Αυτή η θεμελιώδης αρχή είναι αδιαπραγμάτευτη, καθώς ο Παύλος τονίζει ότι κανείς άλλος δεν μπορεί να θέσει άλλο θεμέλιο εκτός από τον Ιησού Χριστό. Αυτή η δήλωση υπογραμμίζει τη μοναδικότητα του Χριστού ως τη βάση της χριστιανικής πίστης, απορρίπτοντας οποιαδήποτε άλλη εναλλακτική.
Διδασκαλία και Πίστη
Ο Χριστός, ως ακρογωνιαίος λίθος, αντιπροσωπεύει την καρδιά της χριστιανικής διδασκαλίας και πίστης. Ο Παύλος τονίζει ότι η διδασκαλία του Χριστού, τόσο σε δόγμα όσο και σε ήθος, είναι το θεμέλιο της χριστιανικής ζωής. Αυτό σημαίνει ότι η πίστη στον Χριστό δεν είναι απλώς μια διανοητική αποδοχή, αλλά μια πρακτική εφαρμογή των διδαχών του Ευαγγελίου στην καθημερινή ζωή. Η αποδοχή της διπλής φύσης του Χριστού, της θείας και της ανθρωπίνης, και η κατανόηση της σωτηριολογικής σημασίας του θανάτου και της ανάστασής Του, είναι θεμελιώδεις πτυχές αυτής της πίστης.
Εξομολόγηση
Η εξομολόγηση είναι σημαντική γιατί βοηθά στην επαναφορά του ανθρώπου στην αρχική του κατάσταση, απαλλάσσοντας τον από τις ρίζες των αμαρτιών και των παθών
Στη Δευτέρα Παρουσία δηλαδή την ημέρα της κρίσεως, το “πυρ της δοκιμασίας” αποκαλύπτει τη φύση των έργων μας και της πίστης μας. Μόνο όσα έχουν οικοδομηθεί με βάση τον Χριστό θα αντέξουν, ενώ τα υπόλοιπα θα καταστραφούν.