Ψαρόσουπα, από τον Αρχιμανδρίτη Χριστόδουλο Αγγελόγλου .: Θαλασσινά .: Ματιά
 

Ψαρόσουπα, από τον Αρχιμανδρίτη Χριστόδουλο Αγγελόγλου

Ψαρόσουπα. Αυτό το πιάτο είναι για τον ανθρώπινο οργανισμό και το ανοσοποιητικό μας σύστημα μία ισχυρή «βόμβα» αντιοξειδωτικών, αντιφλεγμονωδών υλικών, βιταμινών, ιχνοστοιχείων κ.λ.π. Το τι προσδίδουν όλα αυτά στον οργανισμό, χρειάζεται ένα βιβλίο – ολόκληρο τόμο να γράψουμε.
Η καλύτερα ψαρόσουπα “αυτού του δρόμου”!
Σε έναν πολυσύχναστο κεντρικό δρόμο της Αθήνας κάποιος άνοιξε ένα κουρείο, τοποθετώντας απ’ έξω μια ταμπέλα που έγραφε: «Το καλύτερο κουρείο της Αθήνας». Μετά από μερικούς μήνες, λίγα μέτρα πιο κάτω άνοιξε άλλο κουρείο με την επιγραφή: «Το καλύτερο κουρείο της Ελλάδος». Σύντομα ανοίγοντας κι άλλο κουρείο στον ίδιο δρόμο, ο ιδιοκτήτης του επέλεξε να γράψει στην ταμπέλα του: «Το καλύτερο κουρείο της Ευρώπης». Ο επόμενος που άνοιξε το κουρείο του, στον ίδιο πάντα δρόμο, έγραψε: «Το καλύτερο κουρείο του κόσμου». Τέλος, στον ίδιο δρόμο άνοιξε ένα ακόμη κουρείο και ο ιδιοκτήτης του ανέβασε την επιγραφή: «Το καλύτερο κουρείο αυτού του δρόμου»!
Όλοι έχετε ακούσει από τους διακεκριμένους σεφ να δηλώνουν ότι η καλύτερη ψαρόσουπα είναι η δική τους. Η ψαρόσουπα, λοιπόν, η δική μας είναι απλώς η καλύτερη που υπάρχει «σ’ αυτόν τον δρόμο»!
Στο κάθε φαγητό μπορεί συχνά να βάζουμε πολλά υλικά, όμως για ένα πετυχημένο φαγητό συνήθως πρέπει κάποια χαρακτηριστική γεύση να «ηγεμονεύει» και να προεξάρχει. Έτσι, και στην ψαρόσουπά μας πρέπει να ηγεμονεύει -και στη γεύση και στην όσφρηση- το ψαρόζουμο. Το ψάρι μας, για να βράσει απαιτούνται από 15 λεπτά (τα μικρά) και έως και 25 λεπτά (τα μεγάλα), με αποτέλεσμα να μη μπορεί από μόνο του να δώσει στον ζωμό την απαιτούμενη ισχυρή γεύση. Γι’ αυτό βασική προϋπόθεση για μια πετυχημένη ψαρόσουπα, είναι να περιέχει οπωσδήποτε πρόσθετο ψαρόζουμο, το οποίο μάλιστα να προέρχεται από διάφορα είδη ψαριών κι όχι μόνον από ένα.

Ψαρόσουπα, από τον Αρχιμανδρίτη Χριστόδουλο Αγγελόγλου

Η συνταγή αυτή είναι του Αρχιμανδρίτη Χριστόδουλου Αγγελόγλου. Δημοσιεύθηκε στην ομάδα “ΔΕΥΤΕ ΑΡΙΣΤΗΣΑΤΕ”!
Μην παραλείψετε να δείτε και το blog του Πατέρα Χριστόδουλου “Βασιλίνος”!

Υλικά:

1 κοκκινόψαρο 1.700 γρ.
Ψαρόζουμο έτοιμο
Πατάτες
Καρότο
Σελινόριζα
Σέλινο
Φινόκιο (μαραθόριζα)
Κρεμμυδάκια (στιφάδου)
Γλυκοπατάτα
Σκόρδο
Φύλλα δάφνης
Αστεροειδής γλυκάνισος
Αλάτι, πιπέρι
Καγιέν (ελάχιστο)
Ελαιόλαδο
Μαϊντανός (ψιλοκομμένος)
Σαφράν (κρόκος Κοζάνης)
1 τζίντζερ (στιμμένο)
Χυμός 1 λεμονιού

Εκτέλεση:

Για την ψαρόσουπά μας, το ψάρι που θα χρησιμοποιήσουμε είναι θέμα προτίμησης, τιμής και ευκαιρίας (είναι εξίσου κατάλληλο το φρέσκο ψάρι, όπως και το κατεψυγμένο). Κατ’ εξοχήν όμως νόστιμη ψαρόσουπα κάνουν τα εξής ψάρια: Ροφός, σφυρίδα, μυλοκόπι, χελιδονόψαρο, μπακαλιάρος, κοκκινόψαρο, γαλέος (όχι σε φέτα, αλλά μικρός ολόκληρος) και φυσικά πλήθος άλλων ψαριών (όπως φαγκρί, κεφαλόπουλο κ.α.). Εμείς επιλέξαμε το σχετικά φθηνό και νοστιμότατο κοκκινόψαρο.
Παρασκευή της «βασίλισσας» Ψαρόσουπας (του «βάλσαμου» του οργανισμού):
1) Αφού καθαρίσαμε το ψάρι μας και το πλύναμε καλά, το βάλαμε μέσα σε νταβαδάκι με σκέτο κρύο νερό και το τοποθετήσαμε στο μάτι της κουζίνας μας σε μέτρια θερμοκρασία. Το ψάρι μας θέλουμε να σιγοβράσει (δεν θέλουμε δυνατή ένταση, για να μη μας διαλύσει το ψάρι). Επίσης δεν βράζουμε το νερό και μετά βάζουμε το ψάρι, διότι τότε θα διαλυθεί, θα ανοίξει, θα φύγει το δέρμα του κ.λ.π. Το ψάρι από ενάμισι κιλό έως 1.700 γρ. πρέπει να βράσει περίπου 25 λεπτά, ενώ για τα πιο μικρά απαιτούνται από 15 έως 20 λεπτά. Όταν το ψάρι μας βράσει και ξεχωρίζει η σάρκα του από το κεντρικό του κόκκαλο, το κατεβάζουμε σε μια πιατέλα.
2) Μέσα στον ζωμό του προσθέτουμε αρκετό από το έτοιμο ψαρόζουμό μας και επίσης προσθέτουμε τα λαχανικά μας (ίσα ίσα να τα σκεπάζει ο ζωμός: πατάτα, καρότο, σελινόριζα, χονδρά κλωνάρια σέλινου, φινόκιο, κρεμμυδάκια στιφάδου, αλλά και αλάτι (και δοκιμάζουμε), φύλλα δάφνης, αστεροειδή γλυκάνισο, καγιέν (στη μύτη του κ.γλ., δηλ. να δίνει μια πολύ μικρή αίσθηση καυτερής γεύσης, ίσα ίσα να διακρίνεται). Αφήνουμε τα λαχανικά μας να βράσουν για 20 λεπτά (ώστε να είναι «αλ ντέντε» και να μη λιώσουν). Για τα λαχανικά, υπολογίζουμε να έχουμε 2 κομμάτια από κάθε λαχανικό για κάθε μερίδα μας.
3) Δέκα λεπτά πριν να κατεβάσουμε την ψαρόσουπά μας, προσθέτουμε το λάδι μας (εδώ χρειάζεται να ενεργήσεις ως «πολυ-έλεος»), τα φύλλα του σέλινου, το σκόρδο, τη γλυκοπατάτα και αφήνουμε να βράσουν για 10 λεπτά.
4) Τέλος, 2 λεπτά πριν την κατεβάσουμε, προσθέτουμε τον ψιλοκομμένο μαϊντανό, το μαύρο πιπέρι, το σαφράν, τον φρέσκο ζωμό τζίντζερ (που απογειώνει την ψαρόσουπά μας), και τέλος τον χυμό λεμονιού (που χυλώνει και δένει τον ζωμό μας). Και κατόπιν την κατεβάζουμε (το καγιέν δίνει μια ελαφριά αίσθηση καφτερού, το λεμόνι ξινού και συν τις άλλες γεύσεις και εκείνη του τζίντζερ, απογειώνουν γευστικά το πιάτο).
5) Τώρα έχουμε δύο τρόπους να σερβίρουμε την ψαρόσουπά μας.
α) Η πρώτη επιλογή είναι να βάλουμε το ψάρι μας στη μέση μιας βαθιάς πιατέλας και γύρω γύρω τα λαχανικά μας και τον ζωμό μαζί.
β) Η δεύτερη επιλογή είναι να βάλουμε το ψάρι μας σε μια πιατέλα με τα λαχανικά γύρω του, και σε μια άλλη βαθιά πιατέλα να ρίξουμε τον ζωμό, ώστε να βάζει μόνος του ο καθένας ό,τι θέλει και όσο θέλει.
Παρατηρήσεις:
1) Όσο βράζουν τα λαχανικά μας, δεν ανακατεύουμε με κουτάλα, αλλά μόνον αναδεύουμε κουνώντας το νταβαδάκι μας.
2) Αν θέλουμε τη σούπα μας να είναι ημικρεμώδης, τότε λιώνουμε ένα ξηρό κρεμμύδι στο μπλέντερ (το κάνουμε «αλοιφή» και το προσθέτουμε 10 λεπτά πριν κατεβάσουμε τη σούπα μας).
3) Στην ψαρόσουπα πηγαίνει πολύ και το σέλερι (μπορούμε να το βάλουμε αντί για το σέλινο, πάλι κλωνάρια και φύλλα).
4) Σε μερικά Αιγαιοπελαγίτικα νησιά, όπως είναι η Πάρος, την ψαρόσουπα την αυγοκόβουν (εμείς δεν το συστήνουμε).
5) Επίσης στην ψαρόσουπα πάει πολύ και το μυρωδικό «εστραγκόν» (φρέσκο ή ξηρό).

Η συνταγή αυτή είναι του Αρχιμανδρίτη Χριστόδουλου Αγγελόγλου. Δημοσιεύθηκε στην ομάδα “ΔΕΥΤΕ ΑΡΙΣΤΗΣΑΤΕ”!
Μην παραλείψετε να δείτε και το blog του Πατέρα Χριστόδουλου “Βασιλίνος”!

Το άρθρο εκφράζει και αντανακλά τις προσωπικές θέσεις και απόψεις του συγγραφέα και αποτελεί έργο προσωπικής του έρευνας και εργασίας. Έχει γίνει προσπάθεια να σας παρέχει αντικειμενική πληροφόρηση, αλλά σε θέματα υγείας, διατροφής και όχι μόνο, πάντοτε πρέπει να ζητάμε τη συμβουλή ενός ειδικού.